kobiety.net.pl

Nazwa: Hasło:
 
Jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się
» Polityka cookie Kobiety.net.pl

Strona główna   Dom   Kariera   Rodzina   Styl   Zdrowie   Związki   Życie   Klub  

 
Szukaj

   





 
Ankieta
Czy kobiety w Polsce są dyskryminowane w pracy?





 
 

Kobiety i gry komputerowe
2006/9/19 10:40:00

Komputery stały się w ostatnich latach sprzętem coraz bardziej niezbędnym w codziennym życiu i coraz powszechniej używanym. Stoją one w biurach, sklepach, hurtowniach i oczywiście w naszych domach. Początkowo możliwościami, jakie oferują komputery pasjonowali się głównie panowie (od lat 3 do 103), ale dziś wiele z nas może już powiedzieć, że komputer stal się jej najlepszym przyjacielem.

Korzystamy z niego w pracy, za jego pośrednictwem dokonujemy przelewów i zakupów, zawieramy znajomości, a czasem nawet szukamy (i znajdujemy!) partnerów życiowych. Nie różnimy się tu niczym od naszych mężczyzn i spędzamy przed monitorem tyle samo – podobno zbyt wiele! – czasu. Jest jednak dziedzina informatyki, w której możemy czuć się dyskryminowane: rynek gier komputerowych.

Wizerunek typowego klienta firmy produkującej gry komputerowe przedstawia się następująco: nastoletni chłopak, pałający żądzą krwi (na szczęście na ogół tylko „wirtualnej”), spędzający przed monitorem długie godziny i odliczający kolejne „życia” swoich bohaterów. To dla takich osób tworzone są rozliczne „strzelanki”, których głównym celem jest brutalne rozprawienie się z jak największą liczbą przeciwników. Główni bohaterowie tego rodzaju gier to zazwyczaj silni, muskularni faceci uzbrojeni niczym cała armia komandosów. Kobiety, nawet jeśli gdzieś się pojawiają, stanowią jedynie atrakcyjny „ozdobnik” – wyjątkiem jest tu jedynie słynna Lara Croft: kobieta piękna, ale również bardzo wojownicza. Nic więc dziwnego, że niewiele kobiet znajduje w grach komputerowych coś interesującego dla siebie – nawet jeśli weźmiemy pod uwagę gry strategiczne czy zręcznościowe.

W związku z kryzysem, jaki przeżywają ostatnio producenci gier komputerowych na całym świecie, coraz głośniej mówi się o potrzebie tworzenia gier dla innych grup społecznych – nie tylko dla nastolatków uwielbiających broń. Nie chodzi tu tylko o tzw. „różowe gry” przeznaczone wyłącznie dla kobiet, ale o produkowanie większej liczby gier opartych na sensownych scenariuszach, w których liczą się emocje i uczucia. W realizacji tego celu ma pomóc zatrudnienie w branży projektantów i programistów - dotąd zdominowanej przez mężczyzn - większej liczby przedstawiciele płci pięknej.

Z badan rynkowych wynika, że najpopularniejszą wśród kobiet grą stała się w ostatnich latach seria „The Sims” - gra symulacyjna, której bohaterowie pracują, robią zakupy, urządzają domy, kochają się i rozstają, słowem – żyją. Nie ma tu agresji, krwi i przemocy, a cała gra może kobietom przypominać zabawy w dom, jakie prowadziły w dzieciństwie, stąd zapewne wynika tak duża popularność tej gry wśród pań. Według danych producenta, firmy „Electronic Arts”, w ciągu ostatnich sześciu lat sprzedano 70 mln egzemplarzy „Simsów”, a 60% nabywców stanowiły kobiety. Firma planuje w przyszłym roku wypuszczenie na rynek kolejnej gry odległej w swej stylistyce od typowych „strzelanek” – gracze będą w niej kontrolować ewolucję różnego rodzaju stworów, nie będzie to więc może gra stricte „kobieca”, ale być może zainteresuje niektóre panie.

Przebojem przyszłego roku stanie się z pewnością nowa generacja konsoli do gier, produkowanych przez światowych potentatów w tej dziedzinie: Microsoft, Sony i Nintendo. Gry przeznaczone na te konsole mają odznaczać się bogatymi animacjami wyrażającymi uczucia za pomocą słów, gestów i min. Badania wykazują, że kobiety są dość wymagającą grupą, jeśli chodzi o gry przeznaczone dla nich, wymagają dobrze opowiedzianych historii, w których sporo się dzieje. Panie chcą poza tym identyfikować się z postaciami, którymi grają, więc bohaterki gier muszą być choć trochę do nich podobne, a która z nas może się pochwalić figurą Lary Croft? Producenci gier, pomyślcie o tym!


Gazeta Wyborcza
Oprac: Adrianna Buniewicz

 
 

WyslijPowiadom znajomego DrukujWersja do druku LinkDodaj link Kanal RSSKanal RSS

Zainteresował Cię ten artykuł? Przeczytaj podobne. Kliknij i wybierz temat: gry, gry komputerowe, komputer


 


 


 

Babà jest pochodną ciasta rosnącego na naturalnych drożdżach, typowego dla polskiej tradycji ludowej. Uważa się że odmiana ta została wprowadzona na życzenie Gerolamo Baby, osiemnastowiecznego króla Neapolu, który był wielkim wielbicielem słodkości. »